- Facebook, Apple, Amazon en Google-moeder Alphabet presenteerden donderdag nabeurs hun kwartaalcijfers en die overtroffen de verwachtingen.
- Amazon profiteert volop van thuis winkelen en Apple van de verkoop van Macs aan thuiswerkers. Google en Facebook zagen de advertentieinkomsten stijgen.
- Toch zakten de techreuzen vrijdag op Wall Street weg. Alphabet vormde daarbij een uitzondering.
Vier van de vijf belangrijkste Amerikaanse technologiebedrijven presenteerden donderdag na sluiting van de beurs hun kwartaalcijfers. Amazon, Apple, Facebook en Google doorstaan de coronapandemie met glans en vooral webwinkelreus Amazon profiteert er juist volop van.
Ook Facebook presteert ondanks een boycot van grote adverteerders goed, maar maakt zich wel zorgen over de nabije toekomst vanwege de strengere regelgeving die is aangekondigd voor sociale media.
Apple zag de verkoop van iPhones dalen vanwege de vertraagde introductie van de iPhone 12, maar verkocht wel flink meer Mac-computers omdat veel mensen noodgedwongen thuis moeten werken en ook veel kinderen virtuele lessen volgen.
Amazon en Google overtroffen ruimschoots de verwachtingen van analisten en ook Facebook en Apple presteerden ietsjes beter dan Wall Street had verwacht.
Beleggers zijn toch niet blij: techreuzen zakken weg na opening Wall Street
Toch deden beleggers de aandelen van techreuzen vrijdag massaal in de verkoop. Apple en Amazon verloren beide 5,6 procent, terwijl Facebook 6,3 procent prijsgaf.
Bij elkaar ging bij de drie concerns zo'n 220 miljard dollar aan beurswaarde in rook op.
Het moederbedrijf van Google deed het juist opvallend goed. Het aandeel dikte met bijna 4 procent aan.
Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen die uit de kwartaalcijfers van Big Tech vallen te destilleren:
Amazon verdriedubbelt winst door het vele thuiswinkelen en clouddiensten
Webwinkel- en techbedrijf Amazon heeft zijn hoge groeitempo weten vol te houden. Doordat veel mensen wegens de coronapandemie liever vanuit huis winkelden, steeg de omzet met 37 procent in het derde kwartaal. Daarbij verdriedubbelde de winst van het Amerikaanse concern.
De totale opbrengsten kwamen uit op 96,1 miljard dollar. De nettowinst kwam uit op 6,3 miljard dollar, tegenover 2,1 miljard dollar in dezelfde periode een jaar eerder.
Daarbij namen niet alleen de webwinkelverkopen toe. Doordat bedrijven in rap tempo moeten digitaliseren voor het werken op afstand, voerde ook de divisie voor cloudsoftware de omzet op met 29 procent tot 11,6 miljard euro. Deze activiteiten zijn goed voor meer dan de helft van de operationele winst van Amazon.
Volgens topman en oprichter Jeff Bezos beleeft Amazon een ongeëvenaard jaar. In het lopende vierde kwartaal, met de feestdagen, voorziet hij dat nog meer consumenten via platforms van het techbedrijf boodschappen en andere inkopen zullen doen. Daarbij rekent het bedrijf op een omzetgroei tussen de 28 en 38 procent.
Amazon creëerde dit jaar naar eigen zeggen 400.000 nieuwe banen, waarbij 100.000 mensen in vaste dienst werden genomen. De techreus kreeg dit jaar ook geregeld kritiek op de arbeidsomstandigheden in distributiecentra, waar maatregelen tegen coronabesmettingen niet voldoende zouden zijn. Amazon zelf stelt juist alles te doen voor de veiligheid van werknemers. Zo voert het bedrijf zelf coronatests uit. Het bedrijf verwacht in de laatste drie maanden van dit jaar alleen al 4 miljard dollar kwijt te zijn aan voorzorgsmaatregelen tegen Covid-19.
Omzet Facebook groeit fors ondanks boycot grote adverteerders
Facebook heeft in het derde kwartaal ruim een vijfde meer inkomsten uit advertenties gehaald, ondanks de boycot die veel grote bedrijven deze zomer tegen het socialmediabedrijf afkondigden. Over de nabije toekomst is het techconcern, dat ook Instagram en WhatsApp bezit, pessimistischer. De dreiging van strengere regelgeving voor socialemediabedrijven zorgt voor onzekerheid.
De omzet in het derde kwartaal bedroeg 21,5 miljard dollar, een stijging van 22 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Die toename was volledig toe te schrijven aan gestegen inkomsten van adverteerders die platforms van Facebook gebruiken. De operationele winst steeg daarbij met 12 procent tot 8 miljard dollar.
Daarmee lijkt de advertentiestop die onder andere Unilever, Coca-Cola, Starbucks en Pepsico tegen Facebook afkondigden weinig te deren. De bedrijven kondigden in juli aan voorlopig niet meer via Facebook te adverteren, omdat het bedrijf te weinig zou doen om racisme en haat op zijn platforms te bestrijden.
Uit een toelichting van financieel directeur David Wehner komt naar voren dat de gevaren voor Facebook niet zozeer uit de hoek van adverteerders komen. Voor 2021 voorziet hij "toenemende onzekerheid". Die ontstaat onder andere door aangescherpte privacymaatregelen in het besturingssysteem voor iPhones, waardoor het mogelijk moeilijker wordt munt te slaan uit persoonsgegevens.
Daarnaast beperken autoriteiten in de Europese Unie het sturen van persoonsgegevens naar de Verenigde Staten door socialmediabedrijven, nadat het Europese Hof van Justitie een verdrag daarover ongeldig had verklaard. Ook in eigen land ligt het Amerikaanse bedrijf onder vuur. Een commissie van Amerikaanse Congresleden oordeelde onlangs vernietigend over de monopoliepositie van Facebook en zinspeelde op de gedwongen opsplitsing van het bedrijf.
Ondanks de toenemende kritiek op Facebook, stijgt het aantal gebruikers van de social media nog altijd aanzienlijk. In september hadden de sites van het Amerikaanse internetconcern 1,8 miljard dagelijks actieve gebruikers, 12 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg even hard tot ruim 2,7 miljard mensen.
Apple verkoopt meer Macs maar minder iPhones
Apple heeft de afgelopen periode meer Mac-computers verkocht dan ooit. Dat komt omdat mensen vanwege de coronapandemie thuiswerkten maar ook veel kinderen volgden wereldwijd thuis hun lessen via een computer. De omzet van de iPhone-tak viel tegen. Dat komt omdat klanten wat langer moesten wachten op de komst van de vertraagde iPhone 12.
Doordat de nieuwe smartphone van Apple later in de winkels lag, werden de eerste verkoopcijfers van de iPhone 12 niet meegenomen in laatste verslagperiode van het gebroken boekjaar. De omzet van Macs, iPads, diensten en de verzamelcategorie waar onder meer de Apple Watch en draadloze oordopjes onder vallen, stegen allemaal.
De omzet van Apple steeg het afgelopen kwartaal in alle regio's, behalve in China. Dat komt volgens topman Tim Cook door de vertraagde iPhone 12. "Wat we in de eerste vijf dagen aan verkoopcijfers zien, geeft ons veel vertrouwen dat China zal terugkeren naar groei in ons fiscale eerste kwartaal", vertelde Cook aan persbureau Reuters.
Apple sloot het boekjaar af met een omzet van 274,5 miljard dollar, tegen 260,2 miljard dollar het jaar ervoor. Onder de streep bleef een winst over van 57,4 miljard dollar. Een jaar eerder was dat bijna 55,3 miljard dollar.
Google en YouTube zien advertentieinkomsten stijgen
Google-moeder Alphabet heeft de afgelopen periode geprofiteerd van toegenomen reclame-inkomsten op de zoekmachine en YouTube. Bedrijven besteedden weer meer geld aan advertenties nadat ze er in het tweede kwartaal nog op hadden bespaard. De cloudactiviteiten en de appwinkel deden het ook goed.
De advertentie-inkomsten van YouTube stegen naar ruim 5 miljard dollar, tegen 3,8 miljard dollar vorig jaar. De clouddiensten en abonnementen deden het eerder ook al goed omdat veel bedrijven over ging op thuiswerken. De omzet van die tak steeg van 2,4 miljard naar 3,4 miljard dollar.
De omzet van Alphabet kwam in het derde kwartaal uit op 46,2 miljard dollar tegen 40,5 miljard dollar een jaar eerder, een stijging van 14 procent. Onder de streep bleef een winst over van 11,2 miljard dollar. Een jaar eerder was dat 7 miljard. De sterke cijfers volgen op een kwartaal waarin de omzet van de techgigant wat daalde.